Meer aandacht voor snelle elektrische fiets

Door Lies Jans op 20 oktober 2017, over deze onderwerpen: Fietsbeleid, Mobiliteit

BRUSSEL – De snelle elektrische fiets is aan een stevige opmars bezig en ondertussen uitgegroeid tot een essentieel onderdeel van ons mobiliteitsverhaal. Daarom verdient deze vrij nieuwe vervoersvorm meer specifieke aandacht. Daarover werd een breed gedragen resolutie door meerderheid en oppositie goedgekeurd in het Vlaams Parlement.

 

“De snelle elektrische fiets, ook wel speed pedelec genoemd, heeft op korte tijd een prominente plaats veroverd in het verkeer. Een ontwikkeling die we alleen maar kunnen toejuichen”, opent Lies Jans, die voor de N-VA meeschreef aan de resolutie. “Hoe meer mensen op de fiets, in welke vorm dan ook, hoe beter. Bovendien zijn we ervan overtuigd dat de elektrische fiets een cruciale rol zal spelen in de mobiliteit van de toekomst. De Vlaamse Regering moet er dan ook alles aan doen om het gebruik van elektrische fietsen te faciliteren.”

Daarom nam Vlaams volksvertegenwoordiger Björn Rzoska (Groen) het initiatief om over de partijgrenzen heen een breed gedragen resolutie op te stellen. Een resolutie is een tekst waarbij leden van het Vlaams Parlement aanbevelingen doen aan de Vlaamse Regering, in dit geval minister van mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Met een elektrische fiets kan je makkelijk afstanden tot wel 20 kilometer doen. Met een snelle elektrische fiets haal je zelfs afstanden van 35 kilometer en meer. De elektrische fiets komt dus meer in beeld als volwaardig vervangmiddel voor de auto bij het woon-werkverkeer. Daarom is er nood om het gebruik van de elektrische fiets te faciliteren. Elektrische fietsen hebben door de extra snelheid die ze maken, nood aan aangepaste en veilige infrastructuur zoals aangepaste bochtstralen en bredere fietsbanen. Pas dan kan het volle potentieel van een elektrische fiets benut worden. “Daarom hebben we samen met de collega’s enkele aanbevelingen uitgeschreven”, legt Lies Jans uit. “De Vlaamse Regering zal in haar toekomstige regelgeving rond fietsbeleid specifiek aandacht moeten schenken aan de (snelle) elektrische fiets. De elektrische fiets zal immers niet meer uit ons straatbeeld verdwijnen. Integendeel. Het is aan ons om in te spelen op die evolutie en de regelgeving ernaar aan te passen. Maar ook het lokaal bestuur kan haar rol spelen. Zo kunnen er aangepaste fietsstallingen geïnstalleerd worden waardoor fietsers hun (dure) elektrische fiets op een veilige en comfortabele manier kunnen stallen”, besluit Jans.

 

 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is