Nieuwe vorderingen in reactivering Ijzeren Rijn

Door Lies Jans op 7 november 2018, over deze onderwerpen: Limburg, Mobiliteit

Het was Vlaams volksvertegenwoordiger Lies Jans (N-VA) die naar aanleiding van de Vlaams-Nederlandse top in Middelburg van afgelopen maandag de minister nog maar eens ondervroeg over de vorderingen binnen de Ijzeren Rijn. “Want die zijn er wel degelijk. Dit is een dossier dat al sinds het ontstaan van ons land aansleept. Het zijn de N-VA-excellenties Bourgeois en Weyts die het na jarenlange stilstand weer hebben vlot getrokken”, aldus Jans. “Onze minister Weyts benaderde dit moeilijke dossier van bij het begin van deze regeerperiode vanuit een andere invalshoek. Hij legde daarbij de nadruk op de baten voor Nederland en Duitsland”, legt Jans uit.

“Voor Nederland liggen de baten zowel in de optimalisatie van hun goederen- als personenvervoer. Hun huidige lijnen raken verzadigd. De Ijzeren Rijn kan daarvoor een oplossing bieden. Ook de milieuwinsten zijn voor onze Noorderburen erg belangrijk”, vult minister Weyts aan. Die wil dat win-win-verhaal nu bespreken op een Vlaams-Nederlands-Duitse top. “Daar wil ik niet alleen het 3RX-dossier (Rijn-Ruhr-Rail) op tafel leggen maar alle grensoverschrijdende mobiliteitsvraagstukken. In dat opzicht beweegt er op dit moment te weinig. Deze nieuwe trilaterale werkgroep moet daar verandering in brengen. Het moet hét Europees laboratorium voor grensoverschrijdende mobiliteitsprojecten worden”, klonk de minister ambitieus.

Ook zijn partijgenoot Jans volgde hem daarin. “Dat klinkt veel belovend. U benadrukte de baten voor Nederland maar natuurlijk liggen er in Vlaanderen ook heel wat baten bij de reactivering van de Ijzeren Rijn. Als we de muur aan vrachtwagens die nu op onze wegen stilstaat naar de spoorwegen kunnen leiden, is dat een enorme mobiliteitswinst voor Limburg en omstreken. Maar ook de haven van Antwerpen zal ongelooflijk veel winsten boeken uit deze verbinding. Het dossier is nu uit het slop. We moeten met onze twee partners op internationaal niveau stelselmatig verder werken. Onze minister zette al een stap vooruit wat het tracé betreft. We zijn er nog niet maar het biedt wel mogelijkheden om eindelijk de Antwerpse haven en het Duitse Rurhgebied met elkaar te verbinden via het spoor”, besluit Jans. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is